sunnuntai 21. toukokuuta 2017

Viiniministerin avoin kirje Alkolle

Arvoisa Alko Oy

Julkaisitte 15.5.2017 internetsivuillanne Kieltäytymiskoulu-kampanjan. Olette suunnanneet sen nuorille aikuisille, jotta he eivät välittäisi alkoholia alaikäisille. Sen pedagoginen viesti videoesimerkkeineen on mielestäni sekä hämmentävä että kyseenalainen.

Kampanjassanne ”kolme erinomaista syytä” ovat seuraavat:

1. Hän on sinulle tärkeä, etkä halua olla vastuussa jos jotain sattuu. Ja humalaisellehan sattuu: toilailuja ja onnettomuuksia. Et voi tietää, miten alkoholi vaikuttaa häneen.

2. Et halua aiheuttaa hänelle krapulaa – etkä morkkista! Humalassa tulee sanottua ja tehtyä semmoista, mikä hävettää seuraavana päivänä.

3. Alkoholin ostaminen alaikäiselle on laitonta – vaikka senhän pitäisi olla päivän selvää muutenkin.


Jälkimmäisin peruste on tietenkin lähtökohta ja sen mukaan yhteiskunnassa on toimittava. Katson että nuoria eikä nuoria aikuisia tarvitse aliarvioida. He ymmärtävät lait ja asetukset kun ne osataan perustella. Muut esitetyt perusteet arveluttavat suuresti. Argumentit ontuvat ja niiden pedagoginen, eettinen ja moraalinen näkökulma sekä tieteelliset ja sosiologiset havainnot menevät epäonnistuneesti ohi kohteestaan ja jatkavat tehottomana kulkuaan. Se vuosikymmenen kokemus, mikä Viiniministerillä nuorten kouluttamisesta ja aikuisten sivistämisestä, on hyvin erilainen.

Ymmärtäisin osittain paremmin kampanjan motiiveja mikäli se olisi kohdistettu suurten ikäluokkien omaishoitajille. Varsin monessa tutkimuksessa on käynyt jo ilmi etteivät nuoret enää nauti alkoholituotteita humaltumistarkoituksessa. Kohtuukäyttö on yleisempää ja päihteet ovat usein toisenlaisia. Stereotypian toistaminen sukupolvet ylittävänä mantrana on hyödytöntä.

Kieltäytymiskoulun ensimmäisen syy korostaa kanssaihmisen ”vastuuta”. Siinä varmasti kaikki ovat samaa mieltä. Viestin toteutus siten että näyttelijä Armi Toivaselle luodaan välillisesti kieltolain kasvot, kääntää todellisen vastuun päänlailleen. Lain auktoriteettina toimiikin fiktiivinen roolihahmo päättäjien tai kauppiaan asemesta.

Esimerkiksi jalkapalloliitto Uefan rasisminvastainen kampanja ”Say no to racism” toimii uskottavammin koska siinä laaja joukko menestyneimpiä nykyjalkapalloilijoita sukupuolesta ja etnisestä taustasta riippumatta sekä erotuomarit ja päättäjät asettuvat yhdessä samaan linjaan. Jos ”ei” ilman selvennystä tai laajempaa auktoriteettia on ainoa pedagoginen peruste, olemme menettäneet todellisen uskottavuuden nuoriin.

Kampanjanne toinen peruste on kausaalisuudessaan osittain edellisen toistoa ja jälleen ainoastaan humalahakuista. Yhdistettynä kolmanteen kohtaan voisi Alkon katekismustekstin luonnehtia jo seuraavasti. ”Täytettyäsi 18 vuotta olet aina tervetullut asiakkaaksemme saavuttaaksesi alkoholituotteillamme humalatilan yhä uudestaan ja entistäkin runsaammin.”

Arvoisa Alko. Vääristeleekö Viiniministeri mielestänne kampanjaanne? Vastaukseni tähän on tiukka ei. Olen aidosti huolissani siitä millaista viestiä haluatte välittää sivistyneestä alkoholikulttuurista yhteiskunnallemme. Videoissanne huumorin varjolla provosointi on epäkunnioittavaa riippumatta kohdeyleisön iästä ja asemasta.

Alkoholikauppiaan valta-asema voi luoda vapautta mutta edellyttää maassamme monipuolisempaa vastuuta.

Viiniministerin mielestä esimerkiksi Alkon boikotointi ei ole kuitenkaan mikään ratkaisu ongelmaan. Ratkaisu on se, että Alko tulee ohjaamaan nykyisiä ja uusia asiakkaita ensisijaisesti nauttimaan juomien aistinvaraisesta laadusta, tekemään havaintoja, perustelemaan makumieltymyksiään ja oppimaan jatkuvasti uutta. Siten jaamme ympäristöömme tietämättömyyden sijasta tietoa, joka ohjaa yksilöiden vastuullisiin valintoihin sekä kumuloituu vähitellen kanssaihmisten kunnioittamiseen hyvässä seurassa.

Olen viime viikkoina ilolla havainnut kuinka Alkossa on panostettu kausiroseeviinien valikoimaan merkittävällä laadun ja määrän kohentumisella verrattuna pariin edelliseen vuoteen. Tämä on jo positiivinen merkki todellisesta vastuullisuudesta sekä siitä tehtävästä mitä valta-asemalta voidaan vaatia ja edellyttää. Toivon vilpittömästi että niskalenkki sisäänostosta jatkuu ja saavutatte vastuullisen asiantuntijuuden ja intohimon kautta sen hengen, joka maassamme ansaitaan sivistyneen juomakulttuurin edistämiseksi.


Parhain terveisin,



Viiniministeri

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti